Aktualności

Informacja z posiedzenia Rady Nadzorczej

W związku z nieuzyskaniem absolutorium podczas Walnego Zgromadzenia przez prezesa, w dniu 5 sierpnia br. zaprosiliśmy pana prezesa na spotkanie z Radą, które miało odbyć się w dniu 20 sierpnia. Celem spotkania było omówienie dalszego funkcjonowania naszej Spółdzielni, współpracy Zarządu z Radą, a także poprosiliśmy o przedstawienie na piśmie swojej wizji dalszego funkcjonowania Spółdzielni. 19 sierpnia otrzymaliśmy pismo, że Zarząd nie widzi potrzeby, żeby prezes spotykał się oddzielnie z Radą, bo za wszystko odpowiada cały Zarząd. Pismo podpisali trzej członkowie Zarządu.

22 sierpnia odbyło się posiedzenie Rady wraz z Zarządem. Poprosiliśmy wcześniej aby Zarząd przygotował nowy regulamin wynagradzania, zwłaszcza zamiany premii regulaminowej na premię uznaniową po wcześniejszej konsultacji z Radą oraz zmiany zapisów w części z nagrodami jubileuszowymi. Nie zostało nic przygotowane, bo jak powiedział prezes, regulamin funkcjonuje już 15 lat i nie ma powodu go zmieniać. Ponieważ my nadal uważamy, że trzeba go zmienić, pan prezes zażądał pisma na ten temat. (pismo zobowiązujące Zarząd do zmiany regulaminu zostało dostarczone 30.08.2024r)

Omówiliśmy wnioski zgłoszone podczas Walnego Zgromadzenia.

Wniosek o wprowadzenie zmian w statucie – prace nad nim miały rozpocząć się po zaraz Walnym Zgromadzeniu, jednak do tej pory nie zostało nic zrobione. Temat opisany szczegółowo w protokole. Zarząd poprosił o kolejne pismo (pomimo, że już takie składaliśmy) co ma być zmienione w Statucie.

Na wniosek oznaczono drogę przeciwpożarową przy blokach 4 i 5 na Osiedlu Górnym a klatki zostaną oznaczone jesienią. Taką informację otrzymaliśmy.

Na wniosek jak poinformował prezes od początku września zostaną zmienione godziny pracy Spółdzielni.

Co do wniosku o rozwiązanie umowy na budowę masztu telefonii komórkowej, zostaliśmy poinformowani, że Zarząd „pracuje nad tym”. Jedyne pismo jakie nam pokazano, to wysłane do wykonawcy oświadczenie, w którym zawarto zapis, że Spółdzielnia rozwiązuje umowę w związku z opóźnieniem budowy masztu.

Kolejny wniosek dotyczył informowania mieszkańców raz na kwartał o zadłużeniu poszczególnych bloków. Pani księgowa wyjaśniła, że po 20 października będą takie informacje.

Ostatni wniosek od mieszkańców dotyczył ujednolicenia rozliczania czynszów. Dla Rady niedopuszczalna jest sytuacja, że ten sam mieszkaniec mając nadpłatę w czynszu, wzywany jest do zapłaty zaległych odsetek. Księgowa wytłumaczyła nam, że tak rozliczają, bo nie ma w Spółdzielni regulaminu windykacji. Jeżeli to ma zmienić sposób rozliczania naszych wpłat, to poleciliśmy aby przygotować taki regulamin. Chociaż wg Rady § 152 Statutu wyraźnie mówi jak powinny być takie wpłaty rozliczane.

Poprosiliśmy również    po raz kolejny o rozeznanie ile kosztowałaby mieszkańców wynajęcie firmy sprzątającej klatki schodowe.

Lokal użytkowy przy bloku    nr 1 został zdaniem Rady wynajęty niezgodnie z obowiązującymi w Spółdzielni przepisami, z których wynika, że na wynajem lokalu użytkowego musi być ogłoszony przetarg, którego nie było.

Rada uznała, że ponieważ zmienił się skład Rady Nadzorczej wszyscy pełniący jakieś funkcje w Radzie złożą rezygnację i Rada ukonstytuuje się ponownie. I tak po ponownych wyborach przewodniczącą Rady Nadzorczej nadal jest Izabela Ponicka, zastępcą przewodniczącej – Oskar Wodara, sekretarzem – Emilia Piotrowska a przewodniczącą Komisji Rewizyjnej została Karolina Siminska.

Ponieważ nie możemy jako Rada Nadzorcza przejść obojętnie obok sytuacji, która wydarzyła się przed Walnym Zgromadzeniem, uznaliśmy, że mieszkańcy powinni zostać poinformowani o zaistniałej sytuacji. Zaznaczę, że opieramy się tylko na informacjach sprawdzonych, nie posiłkujemy się plotkami.

Mianowicie mieszkańcy zgłaszali członkom rady, że otrzymywali od członka Zarządu a zarazem pracownika Spółdzielni telefony, podczas których „przeprowadzano wywiady” oraz wyrażano nieprzychylne opinie o nowej Radzie Nadzorczej.

Zostało też napisane pismo, które miało być złożone podczas Walnego Zgromadzenia, a które dotyczyło wynagrodzeń Rady Nadzorczej. Mowa o piśmie, z którym mieszkaniec osiedla chodził po znajomych mieszkańcach i zbierał podpisy dodając do tego swoje komentarze, a do podpisania którego pani księgowa, bardzo zachęcał mieszkańców (co oczywiście zdaniem Rady jest sytuacją niedopuszczalną). Pismo, zawierało dane, które zdaniem Rady nie były możliwe do samodzielnego wyliczenia. Zarząd jednak wyparł się, że udostępnił owemu Panu jakiekolwiek dane. Pismo, mimo że zostało wycofane, do ostatniej chwili leżało w dokumentacji dotyczącej Walnego Zgromadzenia ale kiedy przewodnicząca poprosiła o kopię, otrzymała odpowiedź, że nie otrzyma, bo zostało wycofane. Mimo wszystko omówiliśmy owo pismo podczas Walnego Zgromadzenia. Budujące jest to, że mimo iż dwie osoby zbierały podpisy, to uzbierały zaledwie 13 podpisów.

Jeszcze bardziej niepokojące i zdaniem Rady niedopuszczalne, ze Spółdzielni wypływają nasze wiadomości skierowane do Zarządu. Były prezes podczas Walnego zgromadzenia poruszył temat udostępnienia swojego nr PESEL o który poprosiliśmy (na prośbę radcy prawnego) w piśmie do Zarządu, którego treści nie miał prawa znać!

Kolejna sprawa, mieszkaniec osiedla (ten sam, który chodził z ww. pismem) otrzymał maila przewodniczącej Rady skierowanego do Zarządu, z datą wysłania, godziną, adresem i treścią.

Zarząd wypiera się, że podał komukolwiek takie wiadomości, jednak jakoś to wszystko ze Spółdzielni wypływa. Przewodnicząca ostrzegła po raz kolejny Zarząd, że są to czyny karalne i po raz kolejny poprosiła, aby każdy zajął się swoją pracą i tym co do niego należy, i pracował z korzyścią dla Spółdzielni.

Podczas posiedzenia Rady omówiono wiele innych spraw, które opisane są bardziej szczegółowo w protokole do czytania którego zachęcamy Państwa.

27 sierpnia poprosiliśmy po raz kolejny pana prezesa aby przedstawił w formie pisemnej propozycję rozwoju naszej Spółdzielni, oraz sposobów na poprawienie aktualnej sytuacji finansowej, znalezienie oszczędności, aby to wszystko w konsekwencji doprowadziło do poprawy wizerunku naszej Spółdzielni oraz jakości życia jej mieszkańców.

30 sierpnia Zarząd otrzymał pismo w sprawie niezwłocznej zmiany regulaminu wynagradzania. Jednak naszym zdaniem takie działania jak wzywanie do pisania przez Radę kolejnych pism w tej samej sprawie jest celowe aby opóźnić zmiany a zarazem niekorzystne dla wszystkich członków Spółdzielni. Jednocześnie wskazaliśmy w piśmie propozycję reorganizacji w Spółdzielni, czyli obniżenie niektórych etatów a innych zwiększenie.    

Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej „OLIMP” w Ujściu